Podczas II Opolskiego EtnoFestiwalu na Zamku w Niemodlinie, przy udziale artystów zostaną odsłonięte unikatowe rzeźby. Wydarzenie będzie stanowić inaugurację inicjatywy parku rzeźby na terenie Zamku Niemodlin. To kolejny powód, aby przyjechać 15 sierpnia do Niemodlina, który tego dnia będzie polską stolicą dziedzictwa kulturowego!
W dniach 31.07-15.08.2023 odbędzie się plener rzeźbiarski w ramach Europejskiego Parku Rzeźby A&A na terenie Zamku w Niemodlinie. Wydarzenie nosi nazwę: I Międzynarodowy Plener Rzeźbiarski na Zamku Książęcym Niemodlin „NIEMODLIN 2023″.
Inicjatywa parku rzeźby sięga 2011 rok, kiedy w Pabianicach, jako jeden z pierwszych w Polsce, powstał Europejski Park rzeźby A&A. Wówczas zorganizowano pierwszy plener rzeźbiarski, otwierający park, który odbył się w maju 2011 roku, a w czerwcu można już było podziwiać dzieła artystów z Mołdawii, Szwecji, Meksyku, Włoch i Polski. Przez kolejne lata park wzbogacał się o kolejne dzieła międzynarodowych twórców. Obecnie, w parku zlokalizowanym przy polu golfowym, można podziwiać 18 rzeźb, stworzonych zarówno przez obiecujących, młodych artystów, jak i uznanych rzeźbiarzy. Na przestrzeni lat Europejski Park Rzeźby A&A mógł się również pochwalić przynajmniej kilkoma znaczącymi sukcesami. W ramach rocznej ekspozycji można było podziwiać rzeźby Magdaleny Abakanowicz – najznakomitszej polskiej rzeźbiarki, znanej na całym świecie. Kompozycja „Mutantów” i „Głowa” przyciągnęły rzeszę odwiedzających. Z kolei kilka lat później Tygodnik „Polityka” zaliczył Europejski Park Rzeźby A&A do „10 najlepszych parków rzeźby w polskich miastach”.
Pod koniec 2022 roku powstała idea poszerzenia inicjatywy parku rzeźby o tereny wokół Zamku Książęcego Niemodlin w Województwie Opolskim. Mający ponad 700 lat Zamek Książęcy Niemodlin jest jednym z najbardziej wartościowych historycznie, największych oraz najpotężniejszych zamków w Polsce. Spośród kilkudziesięciu nadesłanych aplikacji do udziału w I Międzynarodowym Plenerze Rzeźbiarskim na Zamku Książęcym Niemodlin „Niemodlin 2023” zostali wytypowani artyści z Polski, Korei Południowej i Wielkiej Brytanii. Artyści tworzą rzeźby częściowo w swoich pracowniach, a następnie w trakcie pobytu na plenerze będą dopracowywać i montować swoje dzieła w przestrzeni zamkowej. Mimo, że artystom pozostawiono dużą swobodę twórczą w zakresie materiałów i tematyki prac, dzieła mają odnosić się do zespołu zamkowo-parkowego w Niemodlinie lub mieć charakter związany z tematyką lokalną. Rzeźby, które powstaną w trakcie pleneru, zostaną odsłonięte w ramach EtnoFestiwalu odbywającego się na Zamku 15.08.2023. Wydarzenie będzie stanowić jednocześnie inaugurację inicjatywy parku rzeźby na terenie Zamku Niemodlin.
Artyści zaproszeni do udziału w wydarzeniu:
EUNHYUNG CHUNG – KOREA POŁUDNIOWA | EUNHYUNGCHUNG.COM
RZEŹBA: A WOVEN WISH (TKANE ŻYCZENIE)
Artystka jest performerką i rzeźbiarką urodzoną w Seulu. Ukończyła studia licencjackie z rzeźby na Uniwersytecie Narodowym w Seulu oraz zdobyła tytuł magistra rzeźby i edukacji artystycznej w Rhode Island School of Design (RISD), uważanej za najlepszą akademię sztuk pięknych w Stanach Zjednoczonych. Mimo młodego wieku wystawiała się wielokrotnie, zarówno w Korei, Nowym Jorku, jak i w Tajlandii, czy w Polsce. Interesuje się rzeczami kruchymi lub nietrwałymi, które łatwo się psują i nie są trwałe. Obecnie największym tematem, który eksploruje, jest poczucie straty: utrata cennych wspomnień, utrata kierunku i utrata bioróżnorodności. Większość jej prac przybiera formę rzeźby performatywnej lub performansu rzeźbiarskiego, które z biegiem czasu ulegają zmianom.
OPIS RZEŹBY:
Rzeźba wykonana z miedzianej blachy przedstawia metalowego plecionego żurawia z nowym życiem (jajami) w brzuchu. Ma symbolizować ciepło życia i macierzyńską miłość do ziemi, na której na przestrzeni wieków Zamek był niszczony i odbudowywany. Stąd artystka tworzy w ciężkim i ostrym metalu kojarzonym w historii rzeźby z pierwiastkiem męskim. W Korei papierowe żurawie były uważane za symbol długowieczności, i powszechne było przekonanie, że złożenie 1000 papierów żurawii w szklanej butelce spełni wyrażone życzenie. Papierowe żurawie były również symbolem ruchu antyatomowego i pragnienia pokoju. Ta żurawia matka trzymająca w brzuchu szklane jaja to opór przeciwko przemocy i życzenie dla pokoju. Jak powiedziała powieściopisarka Louise Erdrich w Czterech duszach, akt tkania (robienia origami), odsłanianie wnętrza, którego nie widać na zewnątrz, jest jak naprawianie zepsutego świata, w którym my, kobiety, wywracamy wszystko do góry nogami i naprawiamy. Żurawie to również ptaki, które można spotkać nad stawami niemodlińskimi. Słyną z wierności. Łączą się w pary na całe życie, wzajemnie wspierają i są bardzo opiekuńcze wobec potomstwa.
JAMES ROGERS – WIELKA BRYTANIA | WWW.JAMES-ROGERS.CO.UK
RZEŹBA: GRAFTER
James Rogers ukończył Camberwell College of Arts w Londynie. Mieszka i pracuje w Londynie, w Anglii. Otrzymał nagrodę Fenton Arts Trust Award (2020) pod patronatem Dame Maggie Smith, a także prestiżowe stypendium Mead Scholarship wspierane przez filantropa Scotta Meada. Prace Rogersa badają figurację w sferze post-cyfrowej, moment transformacji, który ma miejsce wśród jego samodzielnie zbudowanych technologii i pracy ręcznej między nimi, badając wyłaniający się cyfrowy/fizyczny krajobraz.
OPIS RZEŹBY:
Ta odlana z brązu praca, zatytułowana Grafter, powstała pierwotnie jako akwaforta na miedzianej płycie, wykonana przy użyciu tych samych metod akwaforty, które zostały wynalezione w XV-wiecznych Niemczech do ozdabiania zbroi rycerzy i żołnierzy. Grafter odnosi się do osoby ciężko pracującej. Nawiązuje do wartości jaką praca stanowi w życiu człowieka. Praca definiowana jest jako celowe działania człowieka, polegające na przekształcaniu dóbr przyrody i przystosowaniu ich do zaspokajania potrzeb ludzkich. Ludzie na przestrzeni dziejów pracują ciężko realizując cele związane z bezpieczeństwem i rozwojem, tworząc historię ludzkości, której częścią jest Zamek w Niemodlinie. Grafter stoi na terenie Zamku w hołdzie dla historii tego terenu. W procesie projektowania rzeźby wykonano cyfrowe studium przechwytywania ruchu mężczyzny w pracy. Badania te zostały następnie narysowane na miedzianych płytkach do trawienia za pomocą maszyny do drukowania 3D, która została zmodyfikowana tak, aby trzymała igłę do trawienia. To właśnie w tym momencie nastąpiły pierwsze przemiany charakteru – w procesie dekonstrukcji- podczas wytrawiania i drukowania płyt. Ta sama maszyna do drukowania 3D jest następnie wyposażona w samodzielnie zbudowaną wytłaczarkę ceramiczną, za pomocą której bloki porcelany są wytłaczane pod wysokim ciśnieniem w cewki formowane w formy. W procesie, który wskazuje na koło garncarskie – artysta stoi nad maszyną i kształtuje mokrą glinę w różne formy, gdy rzeźba zaczyna łączyć odciski palców z komputerowym zwijaniem. Studium rozpoczyna się od mężczyzny przy pracy, ale po podziale na linie i narysowaniu na miedzianej płycie lub po uformowaniu w porcelanowe zwoje i polaniu gorącym woskiem wyłania się ze swojej metamorfozy. Przemieniony z pracowitego człowieka w istotę delikatniejszą, balansującą na boku i być może ocierającą sobie czoło ze zmęczenia, stoi na terenie zamku w hołdzie dla historii Zamku.
KUBA MACH – POLSKA | SINGULART: KUBA MACH; INSTAGRAM: KUBAMACH3788
RZEŹBA: RYCERZ W PTASIEJ PELERYNIE
Artysta, przedsiębiorca. Pochodzi z Radomia, swoje korzenie ma też w Bolesławcu. Studiował malarstwo na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Obecnie tworzy w swojej pracowni w Mniszku. W przeszłości profesjonalnie trenował siatkówkę, dziś maluje obrazy i rzeźbi, a w swoich pracach wykorzystuje kamienie szlachetne. Jego „Husarz” w ramach stałej ekspozycji jest prezentowany na stoczni w Gdańsku.
OPIS RZEŹBY:
Rzeźba przedstawia wojownika, dwumetrowego rycerza wykonanego ze stali, który w pełnym dostojeństwie stoi i strzeże zamku. Jego lewa noga jest wysunięta do przodu, tak jak i dłoń, która dzierży tajemnicę oraz zaprasza widza do podejścia. W prawej dłoni trzyma wspaniały miecz. Być może jest to tajemniczy książę, który przetrwał wszystkie czasy, przemiany, walki, rozbiórki i budowy, i lśni niczym ekskalibur, przetrzymuje prawdę wszystkich zdarzeń i jest przynosicielem zaginionego skarbu. Stróż i pasterz owity wielką peleryną z ostrych sokolich piór.
Materiały prasowe Fundacji Arkadia Sztuka i Golf
Wydarzenie na Facebooku: